tisdag 11 november 2008

De senaste veckorna...

Börjar bli en tid sen senaste uppdateringen och hel del har hänt de senaste tre veckorna. Till de absoluta höjdpunkterna hörde Alberts, Niigles och Rasses besök. Först var de ett förlängt veckoslut hos mig och veckoslutet därpå var vi fyra ner till Bern för att besöka våra vänner på Postgasse. Till deras veckoslut i Frankfurt hörde förutom festande också en del turistande, vi besökte bl.a. utsiktplattformen i Main Tower samt zoo. Veckoslutet i Schweiz var också av det fuktigare slaget, men vi hann också se en del av Alperna och innerstaden i Bern. Vill passa på och tacka pojkarna för två roliga veckoslut och deras besök kan bäst sammanfattas med Nigles ord: ”Ingenting har varit heligt på den här resan!”. =)

Här i Frankfurt har jag så småningom börjat komma in i någon form av vardagsrutin bestående av föreläsningar, övningsuppgifter, gymbesök och öldrickande med de andra utisarna.

Jag har också varit på en kort dagsutflykt till Rüdesheim, en liten stad en timmes resa från Frankfurt. Staden är känd för sina vinodlingar och ett utkiksställe uppe på ett berg ovanför staden. Dit upp kom man med en linbana som går över vinodlingarna.

Trots att Frankfurt är relativt litet för att vara en storstad och trots att lokaltrafiken här fungerar bra, så märker man hur bortskämd man blivit av att bo i Åbo och studera vid ÅA. Att åka buss i 15 minuter eller att vara tvungen att byta från en metrolinje till en annan känns som ett projekt när man vant sig vid att kunna gå vart som helst på under 10 minuter. Speciellt jobbigt känns det på väg mot en föreläsning som börjar kl 8 på morgonen ;)

Börjar känna mig riktigt som hemma i mitt rum och kommer bra överens med mina kämppisar, men efter tre veckor utan Internet och tvättstuga i huset, så tycker man ju förstås ännu att det kunde bli lite bekvämare. Båda dessa brister borde åtgärdas under den kommande veckan, men ställer mig vid det här laget lite skeptisk till min hyresvärds löften om tidtabeller...

1 kommentar:

Jessica sa...

Hehe, min lilla landepaukku får vänja sig vid att vara tvungen att använda *gasp* allmänna kommunikationsmedel för att ta sig någonstans :P Men visst förstår jag att det irriterar, fakulteten är ju tack och lov inom gångavstånd både i Åbo och här!