torsdag 19 februari 2009

Sista... (och första)

Tiden har gått otroligt snabbt de senaste två månaderna och märkte nyligen att jag är hemma om mindre än en månad. Sedan senast har jag bl.a. haft Jessica på besök, vilket gav en trevlig "piristysruiske" inför slutspurten här =)

Första veckoslutet i februari tog jag tåget till Bryssel där jag yrade omkring i några timmar med kameran samt njöt av Biere blanche och belgisk våffla. På eftermiddagen tog jag tåget vidare till Lille för att stanna veckoslutet där hos Jimmie, en vän från tiden i Dragsvik. Han gör sitt ERASMUS-utbyte där. Staden var jättefin och jag konstaterade än en gång att det som verkligen saknas i Frankfurt är en äldre stadsdel med pampiga och/eller stiliga hus. Livsstillen i Lille var - ylläri, yllläri - väldigt fransk; det festades sent in på morgonen och servicen på de lokala haken var usel =) Jag trivdes dock jättebra och hade roligt!

Senaste tiden har präglats av det faktum att terminen snart tar slut. Sista föreläsningarna, mentorierna/tutorierna och tyskatimmarna var förra veckan och folk har börjat åka hem, antingen permanent eller för att återvända när nästa termin börjar.

En "första" upplevde jag däremot igår, min första tent i Tyskland/på tyska. Bra gick det inte, men det är helt okej, förväntningarna var inte heller skyhöga med tanke på arbetsivern under de gångna fyra månaderna ;)

Nu gäller det bara att försöka hitta en bra balans mellan studier i bibban och socialt liv för att få det mesta ut av de sista veckorna här.

Till sist ett litet avslöjande: det är tydligen rätt så allmänt att folk fuskar i tenter här! Jag som trodde att tyskarna var ett folk med integritet...eller kanske det bara är jag som är naiv och inte märkt att sådant också försiggår i Finland?

3 kommentarer:

Anders sa...

D va en tid sen d senaste inlägget!
När ja så här på moronen läser det här, blir d svårt att koncentrera mig på annat än den belgiska våfflan du ätit!

Anonym sa...

Kan inte annat än hålla med föregående talare!! Kanske en sväng till Salutorget...?

Jonathan sa...

Hehe! Tror jag själv blev mer exalterad över hur billig min Hoegaarden till lunchen var ;)