torsdag 18 december 2008

Fotboll och rip-off by Lufthansa

För en och en halv vecka sedan på fredagen kom min pappa hit för att stanna över veckoslutet. Höjdpunkten under hans besök var antagligen fotbollsmatchen mellan Eintracht Frankfurt och Bochum, som vi såg på Commerzbank Arena, som ligger just utanför centrum. Stämningen var något helt annat än vad jag föreställer mig att den skulle vara i en match mellan två av de sämre lagen i finska ligan. Stadion här har en kapacitet på 50 000 åskådare, d.v.s. större än Olympiastadion i H:fors. Då hemmalaget dessutom vann med 4-0, så var det definitivt en upplevelse att sitta på läktarna. Vi hann också med sightseeing (trots att tjock dimma satte lite käppar i hjulen) och ett besök till Marburg, en gammal universitetsstad med ett slott och fina byggnader i de äldre stadsdelarna.

På onsdagen samlades ett mindre sällskap i mitt kök för att äta tillsammans. Det var Clements tur att stå för kockandet och hönan han lagade i ingefära och soja var jättegod. Efteråt kom spelkorten och en flaska Leijona Pastilli Shot fram och kvällen avslutades på en krog där det var en studentfest. På fredagen var vi i stället till någon skum klub, som var belägen i en källare och som hade mängder av dörrvakter av slaviskt ursprung, men roligt var det!

Ännu en vecka återstår före jullovet och det sku väl gälla att ta sig i kragen lite och se till att få något vettigt gjort under den kommande veckan, så kan man sen ta det lugnt med gott samvete. Ser fram emot Jessicas och mammas besök och vårt julfirande i Schwarzwald, där vi borde få uppleva en riktig vinter. Känns som om julen kommit helt plötsligt emot i år, men det beror säkert främst på två saker: för det första så har terminen här pågått i endast två månader och hälften av den återstår ännu och för det andra så är jag sedan fyra år tillbaka van vid att denna tid på året förse törstiga finländare med absurda mängder eau de vie.

Jag frågade idag vår Hausmeister vad han möjligen vet om den Internet-anslutning alla i studenthemmet nu väntat på i över 8 veckor. Svaret jag fick var ”före slutet av året” (skämtsam som han är tillade han att han inte är säker ifall det gäller pågående år eller kanske nästa år...eftersom det hela är rätt så irriterande, så orkade jag inte riktigt uppskatta hans gubbhumor), senast vi fick info om saken hette det ”inom fyra veckor”. På fredagen har det gått fyra veckor och nu är det alltså uppskjutet med ytterligare en eller två veckor. Börjar på allvar misstänka att studenthemmet inte får något Internet så länge som jag bor här...

Bokade igår flyg med Lufthansa till Turin för att fara till Bardonecchia och åka snowboard, so far so good. Efter att jag bokat resan på nätet skulle jag ännu ringa deras Reservation hotline för att meddela att jag tar med mig min snowboard. Jag hade redan före jag ens bokade resan kollat att man får ta med sig sin skidutrustning (se definition av skidutrustning nedan) gratis då man flyger från Tyskland till Italien. Då jag meddelat att snowboarden kommer med sade fröken i andra ändan av linjen ännu att det kommer att kosta mig 70 euro. ”Va f*n?!”, tänkte jag och frågade om det inte var gratis att ta med sig skidutrustningar. Jo, sade hon, men i detta fall gör man skillnad på alpin utrustning och alpin utrustning... Så det är bara att tacka och ta emot, inte kommer jag ändå att avboka resan p.g.a. detta. Har dock skickat en glad julhälsning till Lufthansas kundtjänst för att dela med mig av den julstämning, som deras lilla Überraschung resulterade i.


Detta är hur Lufthansa definierar skidutrustning, texten är tagen direkt från deras hemsida.
“Ski/water ski equipment
One pair of skis, one pair of ski sticks, boots, one snowboard, one pair of standard water skis or one slalom water ski.”

5 kommentarer:

Anonym sa...

Öööh, varför duger int din snowboard då? One pair of standard water skis e ju nog fan så mycke klumpigare... Å hu ha du fått pastilli? :)

Jonathan sa...

Gäller att ha kontakterna till Finland i skick ;) Har genom min vistelse här lyckats sprida det glada budskapet om Salmare o Pastilli till flera nya länder =)

Anonym sa...

par saker jontte;

1) du gav väl däng åt Hausmeister å tryckte hans dåliga humor upp aktern på honom

2) du gav väl däng åt Lufthansa å tryckte ett par vattenskidor upp i aktern på dem

3) bra att du sprider budskapet om finska kvalitetsdrycker. Samtidigt som du gör det kan du passa på att berätta om Mannerheim å Lauri Törni för dem

Jessica sa...

VAAA? Bloody Lufthansa, hoppas det inte blir problem med mina skidor på lördag!!

Jonathan sa...

Albert:

Finns inget som går uppemot när du i krabbisen hotar oss alla till livet vid minsta lilla motgång ;) Ibland borde man ha dig som torped för att få saker och ting gjorda =)

Jessica:

Skidor va ju alltså inget problem...men snowboard däremot, usch nej!