fredag 5 december 2008

Ligister och glögg

En eftermiddag förra veckan när jag kom från det andra campuset till campuset i Westend såg jag gäng som gick med flaggor och banderoller. På närmare håll såg jag att det handlade om en rörelse som heter Antifasistische Aktion och jag hörde hur de skrek slagord av något slag. Utan att tänka nåt mer på saken gick jag hem. Då jag en dryg timme senare gick till ett café, som ligger mitt på campusområdet såg jag att samma gäng nu stod utanför House of Finance och att de med hjälp av en banderoll döpt om huset till Karl-Marx-Haus. Då jag ytterligare 45 minuter gick till min föreläsning i nämnda byggnad såg stället ut som efter en fjortisfest..! Överallt låg flyers, som manade till det ena med det tredje och på väggarna hade idioterna sprejat en massa slagord ord och symboler. Säger inte att anti-fascism i sig är en dålig idé, men vad f*n har det med skadegörelse och kommunism att göra?!? Om jag inte minns helt fel, så fanns det en typ av samhällen som i allra högsta grad liknade de facistiska, nämligen de kommunistiska.

Senare samma kväll var det dags för inflyttningsfest i mitt studenthem. Trots att studenthemmet ägs av två församlingar, så var nog stämningen som på vilken studentfest som helst med undantag av att man fick ”endast” öl i baren. Före själva festen började i studenthemmets allmänna utrymmen, så fick alla grillad wurst och annat gott på innergården, inte helt fel ;)

Har märkt att vi som finländare (och säkert nordbor helt i allmänhet) har det ganska lätt på flera sätt. Typexemplet är det finska (EU-) passet, som duger i princip var som helst utan större besvär, men även andra saker kan vara olika utomlands beroende på varifrån man kommer. Talade nämligen häromdagen med en polska som också är här som Erasmus-student och när jag frågade hur hon har det sade hon att hon inte trivs och vill åka hem... Förra fredagen hade hon vid tre olika tillfällen fått ta skit av den enkla anledning att hon är från Polen och hon sade att hon känner sig ovälkommen och som en främling. Tror inte man så ofta behöver ta skit för att man är från Finland (förutom i Sverige kanske, men det handlar ju om ömsesidig kärlek ;)).

Förra veckoslutet gästades jag av Tumppu från Vasa, som kom ner för att fira Glöggrundan med mig. Vi inledde den vid lunchtid då vi drack en Glühwein på Frankfurts julmarknad, som hade öppnat passligt för våra ändamål ;) Själva ”rundan” bestod av att vi gick ett varv runt det bord där vi stod och njöt av den värmande drycken. På kvällen blev det sedan äkta svensk glögg som jag hittat i IKEAn här. Vår ”glöggrunda” avslutades som sig bör d.v.s. med allmän yrsel och illamående nästa dag :D

Annars hann vi under Tumppus besök med allt möjligt turistigt, som t.ex. utsiktsplattformen i Main Tower, Palmengarten och en utflykt till Rüdesheim.

Tidigare idag kom pappa hit för att stanna över veckoslutet. På programmet står bl.a. en fotbollsmatch mellan lokala Eintracht och Bochum, så imorgon tar vi oss till Commerzbank Arena. Även någon utflykt och allmänt turistande planeras.

1 kommentar:

Jessica sa...

Jaså har din blogg blivit politisk nu? :P

Du måste sen orka turista med oss också! ;)
Länge leve det finska passet, och jag har definitivt inte fått någon skit här, bara lite "D-u t-a-l-a-r b-r-a s-v-e-n-s-k-a..." :P