söndag 4 januari 2009

Lufthansa - the sequel och semester!

Igår åkte Jessica hem till Åbo (för första gången sen augusti), men den ledsna stämningen som orsakades av hennes avfärd blandades med ilska av den renaste formen då vi dumpat hennes baggage hos våra goda vänner vid Lufthansas check-in disk. Hon hade med sig sina slalomkängor hit och redan före starten från H:fors kollade hon upp att det skulle vara gratis och på Helsingfors-Vanda löpte allt som smort. Då hon igår checkade in meddelades det mittiallt att hon måste betala för kängorna..! Orsaken var att den sammanlagda vikten av baggaget överskred den normala kvoten på 20 kg och tjänstemannen menade att även kängorna måste rymmas innanför 20 kg:s-gränsen för att få tas med gratis. På Helsingfors-Vanda gick kängorna på en egen kvot, men nu lät det annorlunda. Jag hänvisar även denna gång till Lufthansas nätsidor:

”...one ski bag is allowed free of charge, over and above the free baggage allowance.”

Tjänstemannen påstod att han dubbelcheckat saken...

Under det nya årets första dagar bokades det flyg i rasande takt; Jessica gör en stop-over hos mig då hon besöker en kaveri i Strasbourg i februari och jag har bokat flyg hem-hem! Den 11 mars är det dags att tacka och dra, lyckligtvis flyger jag med Finnair denna gång ;) Om jag inte räknat helt fel, så borde jag komma till Åbo passligt inför NN:s årsfest, inte illa =)

Nu ska jag försöka läsa lite på de tenter jag har i februari-mars före jag avslutar jullovet med att hälsa på Jimmy i Sevilla. Ska bli skönt med fyra dagar (to-må) på lite sydligare breddgrader. Jimmy har även lovat introducera en gammal vän för mig, någon han inte träffat i Frankfurt, nämligen die Sonne ;) Creo que me gustaré el sol español! Livin’ la vida loca ja sitä rataa, hehe! Här sku de säkert vara passande att avsluta med en förtida hälsning från Andalusien (iofs lånad från Madventures): hajotkaa pakkaaseen! =)

Inga kommentarer: