fredag 23 januari 2009

Och på den sjunde dagen vilade han...

Förra veckans fredag fick jag äntligen Internet till mitt rum på studenthemmet, det tog inte ens tre månader... Igår, den sjunde dagen, valde vårt nät att krascha, så nu sitter jag igen i bibban och surfar. Inget nät och gårdagens strålande solsken har bytts ut mot regn, thank God it’s Friday ;)

De senaste dagarna har jag jobbat hårt på något som kunde liknas vid det arbete s.k. Goodwill Ambassadors gör för FN. Jag ska i min tyska kurs hålla ett föredrag om finsk mentalitet och för att göra det hela mer konkret kommer jag att visa klipp ur t.ex. Häjyt och Matti. Om någon av misstag tar det hela på allvar, så lär den inte villa besöka Finland mera.

Senare idag får jag besök av en annan ÅA-studerande i exil, nämligen Lagge från Klagenfurt. På programmet står åtminstone en studentfest.

På den mer seriösa fronten har jag på veckans föreläsningar i International Banking lärt mig bl.a. hur den jamaikanska eliten fick sina pengar från olika fonder för U-länder samt att bönder i Ghana föredrar att investera sina besparingar i extra plogar i stället för att sätta in pengarna på ett bankkonto. Vår professor berättade också hur man i Tyskland börjat övergå till all mer extern kontroll av banker, bl.a. för att bankdirektörerna inte ska fumla omkring lika mycket med sina sekreterare... Att vi nu upplever en finanskris är ju inte så överraskande med tanke på allt man hört på de föreläsningarna ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du måst ju oxå berätta om Talvisodan ihme när du en gång håller på. Tack för kortet förresten, man såg direkt att de föreställde oss.

Jonathan sa...

Nåjoo, men de sku ju få oss o se bra ut...plus att ryssinorna i gruppen kanske int vill diskutera vinterkriget ;)

Vassego! Tänkte att du behöver nåt fint att pryda väggarna me.