tisdag 7 oktober 2008

Göteborg

En bäck i Klippträdgården i Botaniska trädgården


Sakta men säkert börjar min mycket lyckade vistelse i Göteborg lida mot slut, så det är visst dags att summera kontentan av mitt besök hos Jessica.

Först och främst har jag förstås fått njuta av min härliga sambos sällskap, vilken naturligtvis var orsaken till att jag släpade mig till denna del av världen. Staden i sig har varit en positiv överraskning. Göteborg verkar vara en mycket levande stad med en massa folk på gatorna (trots den ibland isande vinden) och trevliga restauranger. Speciellt hänförd blev jag av biffrestaurangerna Hereford och Jensens Boefhus samt av den Botaniska trädgården. Vi har också besökt Universeum, som är lite i stil med Heureka samt en konsert med Ane Brun på "Storan".


Bambu i Japandalen i Botaniska trädgården

Vi har också hunnit träffa många av Jessicas utiskaverin. Lördagen var här "Kanelbullens dag", så alla kaféer sålde sjukligt stora kanelbullar till rimliga priser. Senare samma kväll fick vi äran att ta del Finnkampen i ny, mer studentikos tappning; en landskamp mellan finsk och svensk gin! Den av Koskenkorva tillverkade finska ginen vann tack vare bättre smak, men det konstaterades att den svenska lämpar sig bättre för storkonsumtion p.g.a. i princip obefintlig smak...

Kanelbullarna var alltså helt på riktigt STORA


Även Systemet har besökts och som gammal räv i branschen måste jag konstatera att specialölen tragiskt nog är betydligt billigare i Sverige. Det är iofs en jäkla tur med tanke vad den lokala varan går för ;)

Idag fick jag även veta att jag att inte får mitt eget rum före den 15.10, vilket jag hela tiden befarat. Nu behöver jag alltså tillfällig inkvartering i Frankfurt ännu för de kommande sju dagarna, men sånt brukar väl nog ordna sig. Före "hemfärden" till Frankfurt imorgon väntar ännu lite sightseeing och en kaffedate med en gammal granne.



På Tyska bron

8 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, galen kanelbulle. :)

Sara sa...

Shit, de där bullarna va ju t.o.m. större än de man får på café Brahe! En hel kanelbullsmiddag.
Kul att ni fick ses också, e nog lite avundsjuk på det... men så småningom är det väl min tur också. :)

Anne sa...

Haha, måste också stämma in i "kanelbullskören". Den är ju ENORM! Åt du hela? ;) Va söta ni e annars! Jag vill också träffa min sötis! Njut av er tid tillsammans!!

Jessica sa...

Vi delade faktiskt på bullen, men orkade ändå inte :P, den var så söt (precis som allt bröd här)!

Jonathan sa...

Jep, måste nog här ta skeden i vacker hand och medge att den bullen nog knäckte mig (och en del av min manlighet) ;)

Anonym sa...

Hej Jonte, har tänkt lite på dig idag.. Alltså helt på riktigt faktiskt:) Du e nog huippu kille egentligen och att du dessutom är hård på gymmet gör allting ännu bättre. Ska bli fett att komma ner till Germanien se dig i ditt riktiga elemente. Vi kommer säkert ha många vakra ögonblick tillsammans. :-D Jaaaa!

Jonathan sa...

Hehe Nigle! Vackra ögonblick, nåjoo, allt e ju relativt. O roligt som fan blir det garanterat. O tack för komplimangerna!

Anonym sa...

voi pullaa... that's my idea of heaven. not