söndag 19 oktober 2008

Äntligen hemma!

Igår fick jag äntligen flytta in mitt eget rum! Efter tre veckor med fyra olika inkvarteringar och ett ständigt grävande i rinkkan var det ganska befriande att kunna packa upp allt och känna sig som hemma. Rummet är dessutom fint med mycket skåp- och hyllutrymme samt naturligtvis i det skick man kan förvänta sig av ett splitternytt rum. Det fanns också en madrass, så det behövde jag lyckligtvis inte köpa. Riktigt perfekt är studenthemmet dock inte; det finns inga möbler i köket, det saknas en dörr mellan duschen och övriga badrummet, Internet får vi inte förrän om fyra veckor och gården ser ut som en raksa. Jag bor i en lägenhet med tre separata sovrum, ett kök, en wc och ett badrum. Har bara träffat den ena kämppisen ännu, han heter Fabian och verkade trevlig.

Efter att jag med hjälp av Jimmy släpat alla mina grejer till mitt rum åkte vi till IKEA. Vi åkte dock först en station för långt med tåget. Först tänkte vi helt enkelt vänta på nästa tåg i motsatt riktning för att åka en station tillbaka, men så gjorde jag misstaget att fråga ett tyskt par hur långt det sku bli att gå, eftersom jag inte hade lust att vänta. Dom sade att det går på ca 10 minuter om man följer vägen som går längs med skenorna, så vi bestämde oss för att gå. Först gick vi längs en asfalterad gata, sen längs en grusväg, men snart blev grusvägen en stig och till sist gick vi och trampade i lera på en åker... En halv timme senare kom vi äntligen till stationen där vi borde ha stigit av och kunde fortsätta med bussen mot IKEA. På shoppinglistan fanns sängkläder, handdukar samt allt som behövs i köket. Känns ju lite dumt köpa allt det där för bara fem månader, men det finns ju inte precis några alternativ och lyckligtvis är IKEA billigt (trots att jag nog fick pruta en del på den estetiska sidan).

Nästa projekt var att fara och handla mat. Maten här verkar nog vara en del billigare än i Finland och ännu billigare blir det i jämförelse med Finland ifall man räknar maltdryck och jäst druvsaft som livsmedel ;)

På kvällen kom Alex och hälsade på med six-pack under armen. Efter några öl träffade vi Davide vid närmaste U-Bahn stationen och åkte ner till Alt-Sachsenhausen, där det finns ett par gator med tiotals pubar. Efter några öl där tog vi bussen hemåt, eftersom jag planerat en utflykt till Rüdesheim för idag och ville vara någorlunda utvilad. Någon utflykt blev det dock inte eftersom folk blivit förkylda och jag inte hade någon lust att åka ensam. Blir väl en ganska lugn dag med filmtittande och kanske en promenad i den närbelägna Grüneburgparken.

1 kommentar:

Anne sa...

Grattis till nya hemmet!