fredag 3 oktober 2008

Und heute nach Gbg =)

Sitter i hostellobbyn och väntar på att få åka iväg mot flygfältet och sedan Göteborg! Fast jag nog på det stora hela haft roligt och träffat en massa människor från alla världens hörn, så blir det nog skönt att inte behöva dela rum med sex främlingar och en lite galen (men nog rolig) spanjor (=Jimmy).

Min första Orientation Day på uni började i ganska lugna tecken, eftersom läraren sade att Erasmus-studenterna inte behöver delta före den andra dagen. Vi tog lärarens uppmaning på allvar och gick på några öl i stället ;) På det sättet lärde jag känna Davide och Federica från Italien samt Chloe från Frankrike som kommer att studera med mig. Nåjoo, men sydeuropéer är ju sydeuropéer, vilket jag nästa morgon fick märka. Vi fyra hade kommit överens om att träffas lite före kl 10 för att sedan tillsammans gå till vår andra Orientation Day. Dom som känner mig är knappast förvånade över att jag stod där redan 09.45...de tre andra dök aldrig upp, inte ens senare på dagen. Min utistutor Chris, som också är Davides och Federicas tutor har haft samma problem, så tydligen sitter det här med att dissa folk/komma försenad i deras sydeuropeiska blod ;)

Under dagens lopp kom jag i kontakt med Katie från USA, som också är här på utbyte. Det tog ungefär 2 sekunder att höra varifrån hon kommer. Har aldrig hört någon tala tyska med så stark accent =)

Däremellan, d.v.s. på onsdag kväll (ursäkta den hoppiga kronologin) var jag ut och äta med Alex, en tysk som studerat ett år på Hanken(TM) och där han lärt sig svenska. Så vi talade svenska och tyska om vartannat medan vi åt på Chicago Meatpackers, redan namnet torde ange att det var ett ställe i min smak, hehe!

På torsdag eftermiddag återvände jag och Jimmy samtidigt till hostellet från våra respektive Orientation Days. Han hade också med sig en trevlig polack, som han kommer att studera med. Vi drack några öl, lyssnade på musik och umgicks. Senare mot kvällen gick jag ut och äta pizza med två argentinare, som bodde i mitt rum. Efter det tog jag U-Bahnen till Chris där jag träffade amerikanskan Katie samt två av Chris tyska kaverin. Vi drog till en bar/restaurang i centrum, som var typ indiskt/orientaliskt inredd och trivsam.

Jimmy hade haft en lite häftigare kväll och kom till rummet 9-tiden imorse. Han hade lyckats tappa bort både hostellnyckel och glasögon(!)... Kan nog hända att man blir tvåa i hans sällskap, kanske lika bra så ;)

2 kommentarer:

Jessica sa...

På vår "Introduction to Sweden" sades det att här kommer man i tid, står det 10.00 så betyder det 10.00!! Haha, så ska det låta :D

N lyckades ju en gång tappa bort sina glasögon en nyårsnatt :D
Nu ska jag göra tråkiga saker, ses snart!! <3

Anonym sa...

bra jontte! låter som om du sku ha de gött därnere! synes snart!