torsdag 16 oktober 2008

Semi-turkisk wc

Nu börjar första veckan på uni lida mot sitt slut, början var inte den smidigaste tänkbara, men efter föreläsningarna idag började jag få lite ordning på saker och ting. I början när jag valde kurser var jag lite för ambitiös, vilket resulterade i att jag gick på föreläsningar där jag inte förstod något, eftersom innehållet helt enkelt var för längre hunna studeranden. Problemt är att jag skulle villa studera finansiering här, men eftersom det ämnet inte finns vid ÅA så har jag naturligtvis inga föhandskunskaper i ämnet. Det innebär jag att får nöja mig vid grundkurser. Som det nu ser ut kommer jag att ta följande kurser:
- Finanzen 1
- Accounting 2 (går på tyska trots engelsk titel)
- International Banking (på engelska)
- Grundlagen der Betriebswirtschaftlichen Steuerlehre
- En tyskakurs som heter AkadeMi (står för Akademische Mittelstufe)
- Unternehmensbewertung und Finanzanalyse (angående den här kursen är jag fortfarande lite osäker)

Sku faktiskt inte villa erkänna följande sak, men har lite börjat tvivla på det här med "German efficiency". Har stött på lite väl många praktiska grejer som inte fungerar som man kunde förvänta sig. Har t.ex. problem med att få info från universitet (dels p.g.a. tekniska problem, dels p.g.a. slö personal) och banken (har fortfarande inte fått PIN-kod för mitt bankkort, som jag fick för typ 10 dagar sen). Som en Tysklands-vän har en del av mina glansbildsaktiga föreställningar om världens mest organiserade folk fått sig en törn.

Inläggets titel syftar på något jag stött på i flera av universitetets byggnader. Wc-stolen finns nog där och är av porslin, men den har varken plastring eller -lock, d.v.s. om man som undertecknad tycker om mat samt har bra ämnesomsättning, så blir det lite obekvämt. Dessutom finns inget papper inne i båsen, det måste tas från ställningar utanför båsen.

Annars har veckan varit ganska lugn, främst föreläsningar och filmkvällar "hemma" (d.v.s. i Jimmys rum). Gårdagen blev ett undantag i det avseendet. Först var jag hos min utistutor Chris och tittade på fotboll med honom och en av hans vänner, Tyskland spelade mot Wales. Efter matchen for jag, Jimmy, Chloe och Federica till en klubb lite utanför stan. Där var också en massa andra Erasmus-studeranden, bland annat redlösa fransmän. Stämningen och musiken var det inget fel och även happy hour priserna uppskattades, men klubben var smockfull, man kunde inte stå nånstans utan hela tiden bli knuffad...

Fräsch och uppvilad efter 4,5 timmars nattsömn lunchade jag idag med Claudia, som var min kämppis i tre dagar förra veckan. Henne lär jag dock inte träffa mera, eftersom hon är här för en praktikperiod och nästa vecka återvänder hem till norra Tyskland. På agendan för ikväll står antagligen bar-hopping i ett kvarter där det lär finnas många trevliga pubar. Har fått märka att om man planerat nåt med sydeuropéer, så är saken klar först sen när den redan hänt ;) Morgondagen är helt ledig och lite beronde på hur häftigt kvällen blir, så blir det kanske en utflykt till Wiesbaden. Annars blir väl morgondagen lugn och i övermorgon får jag äntligen mitt eget rum!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle VILJA :P

Jonathan sa...

Finns inga rättskrivningsregler när det gäller bloggande ;)

Anonym sa...

du flyttar ju oftare än en beduin i sahara! tyskland i all ära, men den enda efficiencyn som finns e Finnish efficiency.